Karta över Brunnsviken

UNIVERSITETET -
SJÖHISTORISKA
12,6 KM

Varierad etapp med en blandning av skogsväg, asfalt och grusväg där du tar dig från Norra Djurgården via Ropsten och Frihamnen till målet vid Sjöhistoriska musset.

Bilder

Start

Start vid det lilla tegelhuset

0-4 km

Ta vägen vänster ned mot vattnet 1. Håll dig på vägen närmast vattnet (vattnet på din vänster sida) i drygt 2 km 2 3. Här finns partier som går på mindre skogsstigar 4 så var aktsam om det är blött.

Efter 2 km avviker vägen från vattnet och svänger höger. Följ vägen och ta sedan vänster 5. Fortsätt vägen fram in i skogen och håll vänster hela tiden. Efter ca 3,5 km passerar du en bro 6. Ta direkt vänster efter bron och fortsätt vägen fram mot Ropsten 7.

4-8 km

Ta vägen framåt genom Ropsten. Du har passerar tunnelbanestationen och busstorget och forsätter cykelvägen rakt fram. Här kommer ett lite krångligare parti där du ska igenom hamnområdet och kommer bland annat att passera några övergångsställen 8 innan du via Södra hamngatan kommer ut till Lindarängsvägen.

8-12,6 km

Håll Lindarängsvägen framåt. Vägen svänger efter ett tag höger uppför en backe 9. På toppen av backen tar du Kaknäsvägen vänster 10.

Följ Kaknäsvägen höger 11 och sedan höger igen. När du kommer fram till Djurkyrkogården tar du vänster 12. Håll vägen närmast vattnet (på din vänstra sida) och fortsätt rakt fram 13 i ca 1,5 km. Du kommer nu fram till Djurgårdsbrunnskanalen 14 och fortsätter framåt med kanalen på din vänster sida. Fortsätt vägen fram 15 till du når etappens slut vid Sjöhistoriska museet 16.

Vänligen observera!

Partiet efter Ropsten genom Hamnområdet kan upplevas lite stökigt så var lite obeservant på vägen när du passerar där.

Tips & Smultronställen

Nygräddat bröd, smörgåsar och fika i Djurgårdens äldsta hus? Kafe Kruthuset är en blåklassad institution i naturskön miljö nära havet.